
به نظرم اگر کسی باب 542 فتوحات مکیه را درست درک کند، می فهمد علم چیست؟ علمِ انسان در عرفان ابن عربی، همانطور که در حاشیه این وبلاگ نوشتم، علمِ به عدم است یعنی به بیان ساده کسی متوقع نباشد که علم مشت پُرکن است. به نظر او در این باب، علم یا نظری فکری است - فلسفه نهایت آن است- و یا علمِ باللهِ اهل الله است. دسته اول (فلاسفه و دیگر عالمان نظر فکری)xa0 همواره تا وقت مرگ ذهنشان در تکاپوست و نمی توانند بر موضعی متوقف شوند و چون این گونه زیست می کنند، همین گونه نیز در آخرت حیران هستند (توجه شود که این ...
ادامه مطلب
مقاله آقای رسول جعفریان با موضوع «ستیز ما با علم» را میخواندم، گفتم در حاشیه مطلبی در باب «علم اندوزی» ما ایرانیان بنویسم. «علم اندوزی» بر وزن «مال اندوزی» است، به این معنا که علم در کیسههایی با رنگها، شکلها و وزنهای متنوع وجود دارد و ما میتوانیم آنها را بیاندوزیم. بگذارید ابتدا صحبت کوتاهی در باب «مالاندوزی» بکنم. کشور ما در طول تاریخ محل کشورگشاییهای فراوان بوده و از آن مهمتر مشکل خشکسالی همواره خرد جمعی ایرانیان را آزار میداده است. پدربزرگها و مادربزرگهای ما داستانهای سوزانی از خشکسالی را تع...
ادامه مطلب